Fremtidens jernbanestrekning

Her om dagen var jeg på styremøtet til Tønsberg Venstre. Det er styret som organiserer valgkampen, som var et av temaene på møtet. I tillegg hadde de fått inn et foredrag om de tre ulike jernbanetraséene jernbaneverket ser for seg mellom Tønsberg og Holmestrand. Hvor den fremtidige jernbanen går og hvor en stasjon i Hortensområdet lander – vil bety mye.

Det vil bety mye for naturen og matjorden på strekningen – samt fremtidig infrastruktur og knutepunkter.

Jeg mener at en trasé skal bidra til at strekningen kjøres raskere enn tidligere. Vi har allerede en jernbanestrekning her. En ny strekning med alt det som følger av økonomiske og strukturelle konsekvenser må ha et poeng til seg. Altså – en rask strekning er viktig.

En ny trasé bygges også for mange år inn i fremtiden, og en stasjon må da også legges i et område hvor det faktisk er rom for utvikling. En ny stasjon vil være et kollektivknutepunkt. Vi må tenke 50 år frem i tid, ikke bare et par år.

I tillegg mener jeg at matjorda vi har må vernes om – det er arven til våre etterkommere, flere hundre år frem i tid. Det samme gjelder kulturminnene våre og det biologiske mangfoldet.

Etter mitt syn, basert på informasjon jeg har i dag – er at traseen Skoppum Vest er den beste løsningen.

  1. Den vil kunne kjøres raskest av de tre løsningene
  2. Stasjonen her lander i et område som har utviklingspotensiale, altså ikke med verna områder i umiddelbar nærhet
  3. Visuelt sett ser også denne løsningen ut til å gli best inn i landskapet. (Se bilder av alternativet… )
  4. Traseen tar også minst av matjord, biologisk mangfold (les mer på Naturvernforbundet) og kulturminner av de 3 alternativene.

Hva synes du?

Suzy


Bilde: 3 alternativer
Blogglistenhits

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailby feather

Skrevet av

Suzy Haugan

Gruppeleder for Venstres bystyregruppe i Tønsberg

2 kommentarer om “Fremtidens jernbanestrekning”

  1. Det ser ut som at Skoppum Vest er det beste alternativet, ut fra den informasjonen som foreligger fra naturvernforbundet angående dyrkbar jord og verneverdige områder. Økonomisk og tidsmessig høres det også veldig fornuftig ut. Synes det er litt synd for Bakkenteigen, som kunne nytt godt av en togstasjon, men jeg holder med deg i at kjappere togstrekning veier tungt når man legger ny trasé. Det må være et av poengene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *