Gjennomslag for økt sykkelparkering

I går var siste bystyremøte, og byplanen var oppe til behandling. Det er mye bra med byplanen, den er ambisiøs og den legger opp til fortetting i sentrum. Vi skal utvikle de grønne lungene våre – og tilgjengeliggjøre de blå lunger ved blant annet sammenhengende kanalpromenade. Spennende!

11707899_10156057089095243_6775173464241535343_o
Slik ser det ut fra der jeg sitter på siste benk. KJenner du igjen veteranen foran meg?

Jeg ser andre kommuner legger inn en likeverdig vekting og fokus på arealer for kommunal tjenesteyting og idrettsområder.

Min bekymring er: i Tønsberg har både arealplan og byplan et veldig fokus på bolig- og næringsareal. Det står i byplanen at rekkefølgebestemmelser skal gjelde, altså for eksempel tilgang på skole skal være dekket før bygging tar til. Samtidig er planen at økt elevantall i sentrum i hovedsak skal løses på Træleborg barneskole.

Jeg er en del av en barnefamilie, og jeg kjenner enormt på behovet for blant annet trygg skolevei. Jeg er ikke helt overbevist om at planen med å øke for elever på Træleborg er en god nok løsning for å tiltrekke oss barnefamilier til sentrum. Det er vel en grense hvor stor en barneskole burde bli?

Jeg har snakket med administrasjonen om mine bekymringer og blitt forsikret om at det er gode løsninger på dette.

Så det kan hende jeg tar feil. Tiden får vise om justeringer burde gjøres på planen.

Venstre hadde noen konkrete forslag til endring av byplanen, den gikk på fellesarealer, parkering og sykkel.

Fellesarealer:

Det legges opp til tett fortetting i Nedre langgate, også at deler av Sjøfartsplassen skal kunne bygges på. Tønsberg Venstre mener det kan være klokt å ikke tillate bygging på plassen – som er liten fra før. Vi vil heller se på dette som et viktig fellesareal som kan videreutvikles for folk. Plassen inneholder idag den flotte Tønsbergpiken, og et stort tre.
Vi fikk 15 stemmer, og forslaget falt.

Parkering:

Planen la opp til en minimumsparkering pr. enhet, og en maksimumparkering. Venstre ønsket å kun ha en maksimumgrense på bilparkering. Dette fikk heller ikke flertall.

Sykkel:

Planen la opp til en minimumssykkelparkering på 2 pr. enhet, Venstre ønsket at minimum skal være 3 (som planen la opp til innledningsvis, men som ble nedskalert.)

Dette fikk flertall, noe vi var veldig fornøyde med.

Les byplanen her 

Suzy

Blogglisten

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailby feather

Skrevet av

Suzy Haugan

Gruppeleder for Venstres bystyregruppe i Tønsberg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *