Tønsberg må satse enda mer på myke trafikanter og kollektivt!

Det finnes statlige midler Tønsberg kan få tilgang på – for å sikre at veksten i persontransport kan tas med kollektivtransport, sykling og gange. Bymiljøavtalen heter den og er friske penger til blant annet kollektivsatsing.

Nå ser det ut til at Tønsberg ikke får dette med det første. Men vi gir ikke opp – Venstre i fylket med Kåre Pettersen i spiss – og Venstre sentralt jobber på for å få en slik avtale med Vestfoldbyene.

Men da må Tønsberg også gjøre sin del.

Å få en bymiljøavtale krever at også kommunene selv prioriterer tiltak som bidrar til det grønne skiftet, for eksempel bygging av gang- og sykkelstier, en streng parkeringspolitikk i bysentra og bom-/rushtidsavgift.

Det ble hevdet i lokalavisen at kommunen har prioritert slike tiltak. Men har Tønsberg vært flinke nok lokalt?

Jeg har ikke registret noe STOR satsing på hverken kollektiv eller streng parkeringspolitikk i denne byen. Tvertimot har jeg registrert en slapp holdning spesielt til parkeringsrestrektive tiltak.

Rapport fra 2009 (TRAFIKKSIKKERHETSPLAN FOR TØNSBERG KOMMUNE) viser at:

Tønsberg har personbiltetthet på linje med storbyer i Europa, biltrafikken øker, utryggsfølelsen i trafikkbildet er stor, og at vi har noe av den dårligste kollektivdekningen i landet.

Så vi hadde en lang vei å gå. Og jeg tror fortsatt vi har det. (Jeg har forhørt meg – denne planen skal gjennomgåes og oppdateres høsten 2015, spent på hva endringene eventuelt er.)

For å virkelig vise at vi ønsker at veksten i persontransport skal tas med kollektivtransport, sykling og gange – må denne holdningen gjennomsyre alle relevante vedtak.

Jeg mener det ikke blir gjort nå.

    • Er å lage et gigantisk parkeringsannlegg under Haugar – med INGEN intensjon om å fjerne tilsvarende parkering over bakken – restriktiv parkeringspolitikk?
    • Er det fremtidsrettet å tenke at alle som bor i sentrum kan ha egen parkeringplass? Forslag fra Venstre i bystyret om å bygge nye boliger i sentrum med FÆRRE parkeringsplasser pr boenhet har blitt nedstemt av flertallet.
    • Skal flere sykle og gå må vi ha en ambisøs sykkelsatsing. Forslag fra Venstre om tiltak for å øke sykkelglede (eks mer sykkelparkering) er stemt ned av flertallet eller utsatt som sak til et senere tidspunkt (bysykler)
    • Da kommunen kunne velge å plassere toalettannlegg i park eller på parkeringsplass i Gunnarsbøparken – valgte det politiske flertall å ta av parkarealene. Er det en positiv holdning til grøntarealene våre?
    • Sykkelferga Ole 3 legges ned. En ferje som er en del av sykkelveinettet i kommunen vår. Fravær av vei fører til at det blir lettere å velge BORT sykkel. Er det å prioritere tiltak som bidrar til det grønne skiftet?

Dette er noen reelle eksempler fra perioden jeg har sittet i bystyret i Tønsberg.

Jeg vet det er gjort gode tiltak for gange og sykkel i Tønsberg også. Og det er planer. Men på veien til et grønnere og mer fremtidsrettet Tønsberg har vi ikke råd til å skusle bort en eneste sjangse til å sikre at veksten i persontransport kan tas med kollektivtransport, sykling og gange.

Suzy
Blogglisten

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailby feather

Skrevet av

Suzy Haugan

Gruppeleder for Venstres bystyregruppe i Tønsberg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *